Skip to main content

Jom! Belajar Bahasa Sarawak

Assalamualaikum

salam ramadhan yang ke 24 uolls!~

dah kenyang berbuka tadi? dah solat? *eceh! bajet ustazah* but, ingat mengingati itu amatlah dituntut. heeee~ (^^)v

nak dengar pure sarawakian mengereco(membebel)? aku tak pure. my mom is not sarawakian. kitorang pun tak berbahase sarawak kat rumah. ngan bapak pun tak. ngan kazen and kawan2 je. so, vocabulary amatlah terhad. baru 2 tahun kat tempat orang (perak&terengganu), aku dah tak tahu perei tu ape. hahah! XD LOL! perei itu gelak-besa-bahaha-sambil-gulingguling-macam-tenggiling.

mari mulekan cerita.


cube dengar apekah yang dingereco KAK LEHOT and kak yak ni.


ZON INGGAR BERSAMA KAK LEHOT - EPISODE : NEMBIAK KINEK TOK RASA UP

notes: ni salah satu segmen kat radio catz.fm

dah dengar? pahamkah? hihihi. kalo sarawakian tu memang paham la kan. aku perei sorang sorang bile dengar kak lehot ngereco.

tak paham? refer notes kat bawah ni: selamat mencuba! kehkehkeh >,<

inggar : meluat/menyampah
nembiak : bebudak
kinek tok : sekarang ni
rasa up : merasa diri tu dah bagus sangat (aku tak tahu nak translate cam mane. maybe macam ni)
bebulak: menipu
lungkar-langkir : bersusah payah
tusen : tusyen
olah : perangai
deras : kuat
nang : memang
sine : mane
sik : tak
tauk : tahu
berderebing keta : driving kereta
empun : punya
reta : harta
Spring : shopping complex kat kuching
debah : bawah
pandey : pandai
iboh : jangan
tauk ko ; tahu kau
ne gaya : macam mane
eran : heran
tetak ; gelak
kenak : kenapa
eksen : action
arumbulak : secara hyperbola nye
kau tek kacak???? : ko tu cantek???? --> trademark kak lehot

ade some words yang aku tak tahu ape maksudnye contoh macam bersekek, berteterteter  and nang jengojengo. kan aku cakap, aku bukan pure sarawakian. huhu.

tak paham jugak? hihihi. meh aku cerita sikit what the hell is going on

kak lehot and kak yak dia nak keluar pegi Spring (shopping complex). dalam perjalanan nak pegi sana, diorang beborak pasal bebudak zaman sekarang yang suke pakai seluar nampak cilabon. erk?~ =__=' cilabon tu ape pulak?
"cilabon = satu pekataan yang kakak aku selalu gune bile die ternampak pampers anak(s) die, Farouq and Hamzah dah penoh sampai terlucut nampak cilabon. cilabon = lurah"
 hihi. XD perei


p/s : sory la kalo suara diorang membingitkan telinga..heheh! secara semulejadi nye. macam ni la bunyik nye kalo tipikal makcik2 or nenek2 kat sarawak ni mengereco.


wassalam~