Skip to main content

Green tea is good for me

Assalamualaikum :)

Kalau korang google KEBAIKAN TEH HIJAU ni memang banyak dah yang cerita. Aku sejak umur 16 tahun dulu lagi dah cuba minum teh hijau. Ramai yang tak suka sebab pahit dan kelat. Teh hijau bukan macam teh O biasa tu. Cara minum teh hijau ni tak perlu letak gula. Rendam uncang teh dengan air panas tunggu suam then minum. Emmm dappp.



Walaupun begitu, bukanlah tiap hari aku minum teh hijau ni sejak umur 16 tahun. On off. Kalau aku beli, aku minum. Dah habis, tak beli maka tak minum. Time dulu dulu teh hijau tak femes lagi. Sekarang ni orang sibuk minum sebab nak kurus kihkih.

Well, teh hijau bukan sahaja boleh mengkuruskan anda. Bahkan, banyak lagi benefits dia. Orang Cina je yang rajin consume teh hijau ni. Kalau pergi Muslim Chinese Restaurant, mesti dalam menu dia ada Chinese Tea tak pun Green Tea. Sebab memang elok minum tea lepas makan makanan berlemak dan berkolesterol tinggi seperti butter prawn. Hehehe.



Setiap individu berlainan effect dia. Jangan marah pada green tea jika tak kawal cara pemakanan dan tak bersenam. Memang tak kurus lah kau. Apapun, yang penting, sihat. Bukan kurus semata mata ya, dear friends.

Jadi, kebaikan green tea apa yang berkesan pada tubuh badan saya?

1. Lawas! I love how it makes me detoxifying early in the morning.
2. Jerawat senang kecut
3. What is more relaxing than a book and a cup of green tea?
4. Digestive system (dari tenggorokan ke anus) rasa macam clear gitu
5. Stick out belly mengempis
6. Selain tengok wayang, beli buku, jenjalan tanpa arah tuju, minum green tea is one of my way to release stress dan melupakan masalah

Since awal tahun haritu, aku mula berazam untuk berdisplin minum green tea tiap tiap hari. Dah masuk 25 ni kan, memang terasa metabolism tu dah rendah. Hahaha. One of the benefits of drinking green tea is it can increase your metabolism. Maka, minumlah.

Tapi ingat, minumlah green tea yang plain. Jangan pulak pergi minum green tea ice blended tu hari hari. Memang tak jadilah diet kau. By the way, korang suka tak Kit Kat Green Tea tu? Sedapla. Aiskrim kit kat green tea tu pun sedap. Bagi aku la. Ramai yang tak suka.



Nevertheless, you can read more about green tea HERE :)

Masa bulan Ramadhan ni, aku minum green tea time suhoor (mesti ke eja macam tu?). Emm dapp. Segar terasa. Masa ifthor (sekali lagi mesti ke eja begitu?) pula, aku minum je air apa aku nak. Makan apa yang aku nak. But in a controlled amount.

So, apa cerita korang dengan green tea? Mine to share it with me? 

Till then,
Wassalam