2 November 2018

Dah 2 bulan

Assalamualaikum :)

Dah masuk bulan November. Tak sangka secepat ni tahun 2018 berlalu. 2 bulan je lagi nak habis tahun 2018 ni. I am not really sure kalau awal tahun dulu saya ada set azam baru tak hihihi. Cuma, banyak la yang berlaku dalam tahun ni. Susah senang dia memang mencabar sangat.

Sesuaikan diri kat tempat kerja baru

Sejak 5 September 2018 haritu, saya dah start kerja baru as Administration Officer cum Marketing Assistant kat satu company ni. Alhamdulillah so far bolehlah nak ikut cara company ni.

Walaupun hanya company kecik, tetap ada caruman KWSP dan SOCSO. Ada offer letter yang sangat proper. Agreement yang tak berat sebelah. Ada Human Resource management yang cekap. Tak macam company lain yang saya pernah bekerja yang acah acah famous tapi management hancur.

Satu benda baru yang saya dapat pelajari dan boleh saya apply bila ada company sendiri nanti. Waktu bekerja saya dari 9am hingga 6pm. My off day is on Tuesday. Weekend bekerja. Satu perkara yang tak semua orang sanggup buat. Kalau boleh memang nak cuti weekend kan?

But I have too. Company sekarang offer service. Yang memang perlu buka weekend :) Ini satu pengorbanan yang saya perlu fahamilah. Yang bestnya, gaji memang masuk on time 28hb. Kalau lambat masuk pun akan dibagitahu. Takdelah sampai nak mengemis gaji macam kat company lain before ni. Lunch provided. Memang rasa jimat sangat!

So far dapatlah menyesuaikan diri. Cuma kena improve kecekapan bekerja sebab saya ni kalau mula mula memang slow. Lagi satu selalu salah kira hmm.

Dah 2 bulan berkahwin

Satu lagi perkara yang saya perlu sesuaikan diri ialah dengan family baru. Kadang kadang once a week akan balik rumah mertua tido kat sana. Tak jauh. Masih dalam negeri yang sama. Masib belum dapat duduk serumah dengan husband lagi sebab kami nak kena focus dengan majlis bertandang hujung bulan ni :)

So far masih lagi belum well-blending dengan family baru sebab saya ni pemalu hikhik. Ibu mertua saya bangun aaaaaawal pagi setiap hari prepare breakfast. Saya ni je la 5.30am barulah bangun, tu pun dah siap breakfast huhu. Segan tapi nak buat macam mana. Saya kat rumah orang memang segan nak masak ke apa. Saya lagi prefer tolong mengemas. Haa that is my passion. So kalau off day tu saya tolong la ibu kemas dapur dia hihihi

My husband and I pun masing masing tengah sesuaikan diri. But I find that my husband is sweeter bila dah lepas kawen ni. Sweet yang kadang kadang tak dijangka. Love sangat!

Husband pun kerja weekend that's why saya terima je kerja saya sekarang. Off day pun tak sama hee. Nak buat macam mana kan. Inilah kehidupan. Tapi saya memang okay je off day masa week days. Senang kalau ada urusan bank ke apa ke yang tak bukak masa weekend kan. Nak pergi jalan jalan pun tenang tak ramai orang.

Persistency kerja part time hancur

Haa yang ni buat pening ni. Persistency ni adalah KPI kerja part time saya. Bila persistency below 85% tahun depan kena terminate la I. Omg omg! Saya dah tak reti dah. Bukak Raise serabut dah tengok client punya rekod contribution tak cukup 12 kali tahun lepas. Ada 2 client yang memang dah tak boleh sambung. Takpe I faham.

2 bulan lagi nak habis tahun 2018. I don't know if I could make it. Saya masuk dalam bidang ni as part time sebab nak tambah income tau. Tapi saya rasa tak menambah pun. Menyedut duit saya lagi ada kahkah.

Saya tak nafikan pekerjaan as ejen takaful is very mulia and very flexible. Satu je, jangan cemari kemuliaannya dengan kerakusan kita nak kejar target dan requirement dan reward. Tengok balik niat asal nak tolong orang, bukan nak gunakan orang nak capai dreams.

Saya masih nak job ni tapi kalau kena terminate nanti, saya akan rejoin under someone else je la :)

.....

Conclusion untuk tahun ni. Rasanya tahun ni banyak buat silap. Awal awal tahun lagi dah buat silap. So jangan ulangi lagi kesilapan dulu.

Kerja macam mana pun, simpanan kena mantap lepas ni. Saya berazam nak dalami ilmu kewangan, harta pusaka dan hibah melalui takaful. Supaya nanti dapat jadi bekalan untuk bantu orang lain.

Taknak ulangi kesilapan yang sama :)

.....

Till then,
Nanti saya cerita cerita lagi :)


No comments:

Post a Comment

Thanks for reading