Skip to main content

My First Pregnancy Journey : Morning Sickness

Assalamualaikum and hi.

I am not feeling well today. After few days tahu diri ini pregnant, dengan tak semena morning sickness menyerang saya. Bagi saya, morning sickness ni sangat mengganggu kerja saya. Susah bangun pagi sakit badan, tak lalu makan, rasa nak muntah, tak boleh cium bau makanan, tak larat ni tak larat tu.

Saya tahu dan faham morning sickness ni sangat mencabar untuk ibu mengandung seperti yang saya pernah tengok macam mana kakak kakak dan orang terdekat yang pernah alami. Sebelum ni memang tak faham kenapa morning sickness ni buat orang cepat marah dan takde mood selalu.

Sekarang ni dah faham dah. And dah tahu dah kenapa certain ibu mengandung yang mudah terasa hati bila tengah pregnant. Kalau saya, memang mudah terasa lah bila orang duk kata morning sickness ni jangan dilayan, kena ada mindset, kena tahan and etc.

Kalau saya ni melayan morning sickness, saya tak pergi kerja drive sendiri selama 30-45 minit perjalanan plus traffic jem. Kalau saya ni melayan morning sickness, saya tak paksa diri saya makan masa tengah mual. Kalau saya ni melayan morning sickness, saya tak paksa diri saya buat kerja kat office.

Saya dah pasang mindset supaya morning sickness ni tak lama. Sekejap je. Saya sekarang tengah bertahan.

Don't throw bad words to me. Because some of you are never have ever been in my shoes. I hope one day you will experience it way worser than me. No one understand you, no one care and no one support you.

Today, I am resting at home. Taking my emergency leave sebab dah tak mampu nak tahan lagi. Thanks to those who understand my situation right now.

Writing this just to express my feeling of disappointment. And remain as my bittersweet moment during my pregnancy.

Till then.