Skip to main content

My First Pregnancy Journey : Balik Kampung

Assalamualaikum & Hi :)

Mabuk pregnant masih lagi melanda diri ini. Bila duduk sorang kat rumah rasanya makin teruk je. Nak masak sendiri tak lalu, Nak makan tak lalu. Muntah sana muntah sini. Memang tak mampu nak jaga diri sendiri.

Bangun pagi tak payah cakap la, memang teruk bebenor rasa. Dah takde rupa orang. Diri tak terurus. Makan pun tak jaga. Takde mood rasa haha. Pening 24hrs. Heartburn setiap masa. Waduh. Sebab tu la kan syurga tu ditapak kaki ibu. Ini saya baru rasa dugaan mengandung. Belum lagi melahirkan dan menjaga anak.

Disebabkan saya and husband belum ada rumah sewa sendiri, jadi husband tak dapat nak selalu ada dengan saya. Husband duduk dengan family. Tak jauh pun dari rumah sewa saya. Saya duduk dengan kawan kawan bujang yang lain.

Jadi, haritu bincang dengan husband. Apa kata kalau saya balik kampung duduk dengan Mama saya. Kebetulan, Mama baru pindah rumah kampung. Duduk pulak dengan anak anak sedara je. Ayah kami duduk dengan kakak sulung saya kat Seri Kembangan, warded hospital sebab ada dialysis.

Kebetulan jugak, kereta Mama selalu rosak. Gear la, minyak bocor la. Almaklum, kereta dah usia lebih 10 tahun. Dah patut pencen. Kalau baiki pun, tak lama dia elok. Bolehlah Mama pakai kereta dia yang saya pinjam tu. Lagi lagi dah tak bekerja sekarang ni. Berhenti kerja sebab memang unable to do my work kat office dah.

Banyak yang jadi sepanjang kemabukan ni haha. Mungkin ada hikmahNya. Lepas ni bila dah sihat, dah bersalin, anak dah besar sikit, mungkin boleh sambung kerja balik. InsyaAllah. Kesian kat suami kerja sorang sorang. Duduk kat kotaraya besar, kos tinggi, susah kalau dua dua tak bekerja.

Kita pun ada komitmen sendiri. Takkan nak suami tanggung semua kan. Moga ada hikmahlah semua ni. Moga sentiasa murah rezeki suami saya.

Jadinya, kita PJJ la sekejap dengan husband kita sementara nak pulihkan kesihatan ni. At least kat kampung ada Mama, anak anak sedara yang boleh dilayan. Kalau duduk terperuk sorang kat rumah, rasanya lagi teruk mabuk ni.

Dah 2 hari kat kampung. Suka sangat dengan rumah kampung yang Mama baru sewa ni. Selesa. Ada pagar. Kalau rumah kampung sendiri, rimas duduk. Panjang ceritanya haha. Biarlah rumah pusaka yang tak seberapa tak perlu direbut rebut.

Wahai baby dalam perut, sengaja Umi ceritakan journey pregnancy Umi kat blog. Supaya nanti Umi boleh baca balik. Baby doakan Ayah pun kuat untuk kita. Moga rezeki keluarga kecil kita murah selalu. Duduk kampung, rasa sedikit tenang dan aman. Cuma, jauh dengan Ayah. Takpe, kita kena doakan Ayah sentiasa dalam rahmat dan jagaan Allah.

Haritu pergi scan baby. Doktor bagitau ada ovarian cyst. Tapi tak besar. Kalau lebih 4cm, Umi kena refer ke hospital. Baby doakan ovarian cyst Umi mengecik tau. Biar Baby je membesar. InsyaAllah.



Semoga baik baik je semuanya :)

Till then,
Nanti kita cerita lagi.

p/s: Cerita Seribu Rindu dah start :p