14 June 2019

My First Pregnancy Journey : Baby Breech at 36 weeks

Assalamualaikum and hi! :)

Dah lama kan saya tak share pasal pengalaman mengandung anak pertama saya. Dah lama tak tengok blog jugak. Huhu.

Sedar tak sedar, dah 36 weeks dah baby saya. Kisahnya, 2 hari lepas saya ada appointment dengan klinik kesihatan. Doktor scan, baby saya songsang. Kepala kat atas.

Then, saya bagitau doktor. 18 May lepas ada buat scan kat klinik swasta. Masa tu doktor kata kepala baby kat bawah dah. Huhu. Tapi 2 hari lepas baru dapat tahu baby is in breech position.

Jadi harini saya ke Hospital Ampang untuk further check up dengan pakar. Ada 2 pilihan, 1: Buat ECV and 2: Terus dapatkan tarikh Czer.

Disebabkan ni anak pertama, saya dan suami taktau nak decide apa. Bincang punya bincang. Tanya parents, tanya kakak2 abang2. Tanya kawan2 yg pernah ada pengalaman. Google sikit pengalaman orang lain, akhirnya decide nak czer.

Sebenarnya tak tau nak decide apa. Cuma saya doakan apa yang terbaik untuk saya dan baby. Yang penting, saya nak berpantang dalam keadaan yang tenang jiwa dan emosi, tenang hati dan perasaan, enjoying my confinement period and hapoy for me, my baby and husband.

Saya doakan tubuh badan saya kuat dan sihat, saya doa baby saya keluar dengan selamat and kuat dan sihat tubuh badan dia, saya doa husband saya juga dikurniakan kesihatan yg baik sepanjang menjaga saya nanti.

Tarikh czer dah pun diberi oleh doktor tadi. Sejujurnya, saya beremosi and menangis sikit bila dapat tahu baby breech. Nervous lain macam. Tak sabar nak jumpa baby ada jugak. Entahlah. Bercampur baur rasa dia.

Siapa ada pengalaman baby breech macam saya? Mine to share your story? Huhu.

Saya mohon doa semua yg membaca post saya kalini. Terima kasih in advance :')


2 comments:

  1. Semoga dipermudahkan segalanya. Tak kisahlah bersalin secara czer atau secara normal, yang penting baby dan ibu dalam keadaan baik. Stay strong, Kak Syafiqa.

    ReplyDelete
  2. Thank you dear Jannah :) insyaAllah amiin.

    ReplyDelete

Thanks for reading