Skip to main content

Spaghetti Goreng Pedas

Assalamualaikum and hi! :)

Harini takdelah nak share resepi pun. Saje nak bercerita pasal spaghetti ni. Haritu husband tanya, yang saya masak ni apa nama resepi nya.


Actually spaghetti goreng ni inspired dari Olio Aglio. Saya suka masak spaghetti macam ni sebab bagi saya kena dengan tekak melayu. Hihi. Kalau yang original nya tasteless sebenarnya. Bahan dia mudah je. Kalau saya, makan macam ni memang kenyang dah. Tambah pulak pedas pedas cili padi hihi lagi syok makan.

Bahan bahan yang saya guna simple je. Bawang putih, cili padi merah dan hijau, kiub pati ayam, tomato, minyak masak, spaghetti Kimball, sos tiram, sos tomato, sos cili, air sikit dan broccoli. Saya alter resepi asal jadikan dia sedap ikut selera saya.

Sometimes bila dah bosan makan nasik, saya suka masak spaghetti ni. Antara spaghetti lain yang jadi favourite saya ialah spaghetti carbonara or alfredo. Uihh yang tu kalau dapat kat saya, siang malam pun boleh. Sedap betul 😋😋😋

Saya kurang gemar spaghetti merah macam bolognese dan seumpanya tu. Sebab masam dan tak pedas. Kalau saya buat sendiri memang tambah cili api. Cakap pasal bolognese, dah lama tak buat lasagna 😍 Dulu saya suka buat lasagna dengan menggunakan roti sebagai pengganti kepingan lasagna tu. Of course, tambah cili api 😍 Alaahh teringin pulak!


Makan berdua dengan husband. Buat banyak untuk bawak tapau ke rumah mertua 🤗🤗🤗 Agak agak mak mertua saya suka tak? 😝 Both my parent in law tekak melayu, husband saya pun. Kurang sikit western western ni. Saya tekak melayu okay, tekak western pun ya.

Even my Mama pun kurang sikit spaghetti ni. Dia lebih suka mee goreng masakan saya. Tak sabar pulak nak balik kampung next month. Bawak Dini jumpa Opah dia.