22 April 2020

Review: Garnier Light Complete Super Essence Vitamin C

It's my second bottle already ❤️ Saya suka baca blog Iman Abdul Rahim regarding skincare. Dia banyak share cara pilih skincare yang bersesuaian dengan jenis kulit.

Saya sedia maklum kulit saya jenis yang berminyak, acne prone skin, berparut, and so on. Banyaklah masalah dia. And banyak jugak dah berhabis duit for skincare. Tapi tak elok elok pun muka.

Masa mengandung and lepas bersalin haritu paling teruk in life. Jerawat sampai bersusun elok dekat sepanjang jaw bawah dagu, kat dagu, hidung, pipi dahi semua ada. Dah la jenis batu tu. Pehh.

After baca blog Iman Abdul Rahim, baru saya faham kulit saya. Memang skin barrier dah rosak teruk sebab saya tak treat kulit dengan baik. So saya follow basic skincare routine yang Iman tulis panjang panjang dalam blog dia. Penulisan yang mudah difahami. Sebab tu ramai yang suka ❤️

So after I create back my skin barrier, barulah skin saya jadi behave. Tak keluar dah jerawat nasty yang banyak. Huhu. Dah settle dapatkan balik skin barrier, kita boleh fokus pada treatment pula.

Saya usha beberapa produk yang ada Vitamin C untuk treat parut pada wajah dan ini juga antara produk yang dicadangkan oleh Iman. Before pilih treatment product, kena faham kulit sendiri dulu ya. Bacalah blog Iman Abdul Rahim utk mengetahui skin type anda. Hihi.


Saya pilih Garnier Light Complete ni sebab harga mampu milik and senang boleh dapat kat Watsons. Masa beli tu berdoa semoga serasi dengan kulit. Alhamdulillah memang okay je kulit bila pakai. Muka pun makin kurang parut dan semakin glowing pulak. Ihiks.

Mungkin pada sesetengah orang tak sesuai tau. Sebab Iman sendiri bagitau kulit dia yang jenis sensitif sangat tak sesuai dengan Garnier ni. Hanya anda yang faham skin anda sendiri, kita kena banyak try and error. Janji jangan pakai skincare yang tak diiktiraf dah la.

Apa yang saya suka dengan Garnier Light Complete Vitamin C ni?

- Bau wangi, bau citrus
- Mudah menyerap dalam kulit
- Buat skin saya jadi glow (nampak natural glow)
- Skin jadi behave dan susah dah nak naik jerawat, kalau ada pun seketul dua and senang baik semula


Antara skincare routine saya everyday yang menjadikan kulit saya behave:

1. Double cleansing
    - Simple Micellar Cleansing Water
    - Simple Refreshing Facial Wash
2. Simple Soothing Toner
3. Simple Light Hydrating Moisturizer
4. Garnier Light Complete Vitamin C
5. Biore Face Milk Sunscreen SPF50++

Saya buat ni je. Alhamdulillah dah dapat skin yang behave after 4 months. Saya start from bulan 11 tahun 2019.


Sekarang tinggal large pores and acne scars je yang saya perlu fokus. And ada sikit jeragat sebab masa awal 20an dulu tak permah pakai sunscreen. Weee pastu dah boleh try belajar make up sendiri 😍 You go girl! Let's appreciate yourself more.



2 comments:

  1. Masa muda remaja dulu pernah pakai jenama ni.. mmg elok..

    ReplyDelete
  2. Yeke, saya baru tau pasal produk ni dari iklan tv tahun lepas.hihi

    ReplyDelete

Thanks for reading