Skip to main content

Salted Egg Seafood

Ayah Dini suka betul makan masakan yg ada salted egg ni. Salted egg chicken, salted egg crab apa semua tu memang favourite dia la. Buttermilk chicken pun dia suka. Sebab kuah dia sedap kan. Lagi lagi ada aroma daun kari.

Ada sesetengah orang tak minat. Macam Mama saya. Muak katanya. Mama saya memang suka masakan kampung yang simple simple je 🥰



Ketam ada, udang ada, sotong pun ada. Semua pun daripada yang kami dapat dari lucky draw haritu. Hihi baru ada kesempatan nak masak menu menu advance ni kalau Ayah Dini cuti. Kalau hari biasa tu, saya masak menu simple je kat rumah.

First time masak salted egg ni, selalunya Ayah Dini yang rajin masak. I makan je haha 🤭 Tapi kalini dia mintak kita yg masakkan. Onz je. Cuma part seimbangkan rasa Ayah Dini la buat. Tambah garam ke tambah gula la. Final touch tu dia la yang buat.

Sedap sangat menu salted egg. Telur masin tu pulak Mama saya yg kasi. Dia bawak dari kampung. Itik belaan Mama sendiri. Kutip telurnya dan dijadikan telur masin. Homemade telur masin la kiranya tu.

Mama saya tu memang suka berkebun. Jenis tangan hijau. Apa dia tanam semua menjadi, rimbun. Bela ayam ke itik ke beranak pinak je kerja sampai saya pun pening tengok kalau ayam itik dia banyak sangat 🤣

Disaat kita bingung dengan harga telur ayam makin mahal. Dia relaks je kutip telur ayam dan itik tiap hari dari kebun kecik dia tu. Macam tu lah kalau dah asalnya memang dari kampung, walau berpuluh tahun duduk bandar pun tetap nak settle down kat area perkampungan. Lagi best katanya.

Sayur yang Mama tanam pun menjadi je. Labu la, bendi la, cili padi, haih macam macamlah Mama tanam. Semua menjadi ❤️ Teringin jugak nak bercucuk tanam macam Mama. Tapi duduk tingkat 5 kan, takkan nak tanam pokok kat atas langit pulak 😂