9 September 2014

30 Days of Challenge (Day 7): Sejauh Mana Pelajaran Itu Penting Bagi Jenn

Assalamualaikum :)

So, I skip a few title for this challenge because i didnt think it is challenging enough hihi

Jadi, sejauh mana pelajaran itu penting bagi saya.

Sangat penting!

Dari darjah satu, darjah satu kita masuk sekolah. Meet new friends and goood teachers. Kita bermain bersama. Main batu seremban, main zero point (lompat tali) juga ting ting.

To me, my childhood is very fun!

Okay, pelajaran itu sangat penting bagi semua orang. Tapi bukan semua orang boleh mempraktikkan ilmu yang diterima dalam kehidupan seharian. Kecemerlangan bukan diukur berdasarkan berapa A yang kita dapat dalam UPSR, PMR dan SPM. Termasuk dalam dean's list juga bukanlah tujuan sebenar mengapa kita perlu menimba ilmu.

Setiap agama menuntut umatnya supaya bertebaranlah di atas muka bumi ini untuk mencari ilmu. Dalam mencari ilmu juga kita perlulah menjadi seorang yang ikhlas lagi jujur. Jika tiada kejujuran dan ketelusan, maka tiada bergunalah jika dapat result flying colours sekalipun.

To me...

Going to school, meet new friends, new teachers, new environment, new places, new culture will show us the meaning of life.

Pelajaran = ilmu = hidup

Bekalan untuk afterlife ^_^

Kesimpulannya, ilmu sangat penting untuk bekalan afterlife. Ilmu dan pelajaran bukanlah hanya dilihat pada pencapaian akademik semata. Jangan paksa anak anak dapat A dalam akademik, tetapi ajarlah mereka erti hidup.

Nah.

Nak share sebuah inspirational movie by Aamir Khan.


Jom la tengok cerita ni kat Youtube. Aku pun tak habis tengok lagi. Hihi.

Wassalam,
Jenn


No comments:

Post a Comment

Thanks for reading