19 June 2023

Buku Nilam #BukuNilamSaya

Assalamualaikum and hello! 🩷

Saya sayang blog ni. Selalu jadi tempat saya escape rutin kehidupan yg biasa. Kadang-kadang bila sedih jadi bersemangat balik lepas mengunjungi blog sendiri yang bersawang ni. 

Haritu saya terfikir nak jadikan blog ni Buku Nilam saya. Dimana saya catat rekod buku-buku yang dah saya berjaya habiskan baca. Tengah dalam proses nak memupuk semula minat membaca dalam diri sendiri.

Ingat lagi kecik-kecik dulu, Mama selalu bawak pergi public library. Kat situlah kita luang masa baca buku-buku yg ada kat library and catat rekod dalam Buku Nilam sekolah. Best sangat. Kecik-kecik dulu suka membaca buku. Bila dah semakin dewasa, semakin jauh dengan buku.

Asyik main phone je. Tak Instagram, bukak Twitter. Tak Twitter, pergi Shopee. Kadang-kadang Facebook. Mujur takde Tiktok, kalau tak lagi lupa diri rasanya.

But, don't expect me to give book reviews. Kerana kehidupan nyataku sudah cukup berat, tidak mampu lagi untuk memberatkan kehidupanku dengan expectation yang tinggi. 

Hanya catatan rekod tarikh dan sedikit sinopsis. Macam Buku Nilam. Haha! 

At least, berguna jugak blog tersayang ni. Taktau kenapa rasa sayang nak deactivate blog atau lupuskan terus. Kalau dibagi pilihan, nak lupuskan terus sosial media peribadi/bisnes yang saya ada. Tapi apakan daya, kat situlah tempat mencari rezeki buat masa ni. 

Apalah sangat yang seorang surirumah macam saya ni nak beriya sangat buat content di sosial media. Pernah dah cuba tapi penat, anak terabai, rumah terabai. I no longer feel that is the best way for me. Saya bukan reti nak bergedik-gedik di sosial media. Rasa macam bukan diri sendiri. Cukuplah tangkap gambar produk dan post. Haih, konflik jiwa yg tak pernah sudah. 

So I just decided to stay low and berlapang dada sajalah. Bila nanti ada rezeki dapat bekerja semula, rasa nak je lupuskan semua sosial media kecuali blog dan Shopee. Masih minat berniaga sebab tu Shopee terkecuali haha! Tapi guna Shopee je lah. Tak kuasa nak handle sosial media.

Currently reading a book. Nanti dah habis baca, saya akan mula mencatat rekod Buku Nilam saya di blog tersayang ni. Semoga istiqamah dalam mengubah diri sendiri menjadi lebih baik 🤲

Amin.


No comments:

Post a Comment

Thanks for reading