18 July 2023

My New Favourite: Kopi Tanpa Gula

Before ni, my usual hot drink pagi-pagi biasanya air coklat panas tak pun minum infused tea atau plain green tea tanpa gula. Tapi sejak mengandung ni, tak berapa suka minum coklat panas sebab rasa nak muntah pulak lepas minum. Pelik kan orang mengandung ni?

Kalau minum susu panas pun nak kena tambah nestum supaya tak rasa muak. Taktaulah kenapa masa mengandung ni selera bertukar. Dah la tak boleh tengok sambal-sambal ni especially sambal belacan. Rasa kembang tekak. Sambal nasi lemak pun tak suka makan. Tapi kalau nasi lemak daun pisang jual kat Petronas tu saya suka. Eh peliklah.

Disebabkan haritu addicted sangat dengan teh ais kaw bila makan kat luar, sampaikan berat naik banyak masa check up kat KK, kita pun try la minum kopi/teh tanpa gula. Hanya tambah susu cair buat rasa-rasa. Itu pun sebab nak habiskan sisa susu cair je dalam peti tu.


Kita bancuh kopi kisar yang dulunya saya beli dekat Pasar Awam Batu Gajah, Perak (punyalah lama simpan sampai Mama saya dah pindah Slim River pun masih ada lagi), lepas tu biar kembang sekejap. Lepas tu tapis masuk dalam cawan dan tambah je susu cair. 

Sedap jugak ya walaupun takde tambah gula. Ada rasa manis manis susu cair sikit je hujung lidah 🥰☕ Macam ni lah selera masa mengandung anak kedua. Masa anak pertama dulu lain karenahnya. Tak sama dengan yang ni. Dulu suka coklat panas. Kalini tak suka.

Nurse ada pesan kena kurangkan minum kopi and teh. Baiklah, puan nurse. Saya minum jarang-jarang je ya 😁 Adalah 2,3 kali seminggu je. Hari lain saya minum susu ok! Hihi.

Lepas ni boleh try letak creamer atau susu segar pulak dalam kopi/teh tanpa gula saya.

4 comments:

  1. betul..pregnant lady kena kurangkan pengambilan cafein..nasib baik masa preggy dulu MA bukan coffee lover lagi...

    ReplyDelete
  2. lain betul tu tak suka sambal...rugi ooo sambal sotong nasi lemak sedap wooooo hahahaha

    ReplyDelete
  3. Memang pelik perangai orang mengandung kan. Saya dulu alahan, kawan kata ngada-ngada.... aduhai!

    ReplyDelete
  4. Time pregnant ni kadang benda yg bkn menjadi kesukaan kita akan jdi suka pulak kan

    ReplyDelete

Thanks for reading