15 August 2023

Terima Kasih Kerajaan Negeri Sarawak

Pagi Ahad lepas, sementara menunggu azan Subuh berkumandang, saya tengoklah phone kejap. Malam PRN haritu terlelap awal sebab rasa penat sangat. Saya dapat notification email daripada PTPTN menyatakan penghargaan bayaran balik. Saya peliklah, bila masa pulak saya bayar?

Yelah, saya surirumah je. Dah lama dah takde kerja hakiki sejak mengandungkan Dini tahun 2019 dulu. Haritu masa ambik upah jaga baby kakak sulung, saya sambunglah bayar sekejap. Tapi tahun ni memang takde bayar langsung, jadi terkejutlah kenapa ada penghargaan ni?



Saya bacalah email tersebut katanya saya bayar RM4k. Berkali-kali gosok mata yang tengah mamai tu, eh ini bukan cobaan ini betul-betul. Saya pun cek lah penyata PTPTN, dari mana duit tu datang? Cek-cek duit tu masuk daripada "Insentif Kerajaan Sarawak". Dah apa pulak tu? Kita pun Google, so I found this...


Rupanya ini adalah salah satu inisiatif kerajaan Sarawak untuk bantu anak-anak Sarawak untuk meringkankan bebanan hutang pendidikan kami 🥲 Sumpah terharu sangat ya. Banyak tau RM4k tuuu. Kini, hutang PTPTN saya dah kurang daripada RM10k. Total pinjaman RM24k. 

InsyaAllah nanti bila baby dalam kandungan ni dah besar sikit, bolehlah saya hantar dia ke nursery dan saya boleh cari kerja untuk bayar baki hutang yang ada tu. Moga Allah swt permudahkan urusan saya nak bayar balik hutang 🤲

Untuk berita lanjut, boleh tekan gambar berita tu ya 👆

Terima kasih kerajaan negeri Sarawak 🩷 Terima kasih my hometown people, para pembayar cukai, pemimpin yg membantu rakyat dan semua yg terlibat. Bantuan ni sangat besar dan bermakna bagi saya. 

5 comments:

  1. Allahu Akbar! Besarnya rezeki yang diberikan. Oh, ni kira terpilih secara automatik ke atau perlu memohon juga?

    ReplyDelete
  2. Moga dapat membayar hutang PTPTN sehingga selesai......aamiin. Inisiatif terbaik dari kerajaan Sarawak ya.

    ReplyDelete
  3. ALHAMDULILAHHH. rezeki sgt la tu kan. 4K banyak tu.

    ReplyDelete
  4. Semoga dipermudahkan urusan bayar balik baki pinjaman PTPTN.

    ReplyDelete

Thanks for reading