1 August 2023

Dini Seronok Dapat Main Pantai

Masih berada di pulau harini. Ayah Dini pagi-pagi dah turun diving untuk coral survey sekitar Pulau Redang ni. Pagi-pagi lagi, Dini pun semangat sangat nak main pantai lagi. Semalam petang dah main. Pagi ni dia yang pergi sendiri tak tunggu Ommi dia 😂 Mujurlah tak hilang kuss semangat Ommi keluar pintu tengok dia dah kat pasir sana. Bukan nak tunggu kita tutup lampu dengan air-cond.
















Antara pukul 9 - 11 pagi, area pantai ni akan penuh dengan tourist yang datang untuk aktiviti snorkeling. Bila dah clear takde orang, baru ajak Dini main pantai. Rasa macam Dini sorang yang punya pantai tu. Haha. Pasirnya halus. Ada buaian. Warna air laut pun biru dan clear je. Area sini jarang jumpa sampah sebab area Marine Park ni dijaga seeloknya oleh staff-staff. 

Ada turtle sanctuary. Kat sini masih ada penyu naik bertelur ya. Alhamdulillah. Penyu adalah antara haiwan laut yang terancam. Ada banyak faktor yang mengancam spesies penyu kita antaranya:

1. Global warming

2. Sampah sarap di dalam laut

3. Penjualan telur penyu secara haram

4. Penangkapan ikan menggunakan pukat yang tidak sesuai dan terlarang

Jadi, kalau kita bercuti di pulau, perlu ada mindset tidak membuang sampah terutamanya plastik merata-rata. Sebab plastik bila terapung dalam air, seakan-akan nampak seperti obor-obor. Obor-obor pula adalah antara makanan utama si penyu. Kalau penyu makan, nanti mereka akan tercekik dan mati. 

Penyu pulak sejenis haiwan yang ambil masa untuk membesar. Dari sekecik-kecik tapak tangan tu nak membesar macam yang kita nampak tu ambil masa berbelas tahun. Ditambah pulak pemangsa yang makan anak penyu contohnya seperti ikan jerung, ketam, burung, buaya dan ikan besar. Sebab inilah kita kena ada mindset memelihara dan memulihara alam anugerah Allah swt ni. 

Tahu je tak guna, kena ada mindset tu. Even kita tak bercuti di pulau pun, kita tetap kena jaga kebersihan tempat tinggal kita, tempat kerja, tempat beriadah, toilet dan harta-harta awam ni. Be a civilized citizen. Jadilah masyarakat yang menjaga kebersihan sekitar kita 🩷

Gittew. Esok barulah kami akan pulang ke sarang semula. Petang ni, sempat lagi Dini nak main pantai lagi. Seronoklah dia tu. 

2 comments:

  1. can't agree more! saya sgt benci those yg suka buang sampah merata2...sgt2 uncivilzed

    ReplyDelete
  2. Indahnya alam ciptaan Tuhan. Laut membiru nampak tenang.
    Amboi-amboi budak tecik tu baring-baring atas pasir pantai. Syoknya!

    ReplyDelete

Thanks for reading