13 August 2023

Masak Laksa Sarawak Untuk Family Mertua

Tahukah anda? Penyediaan Laksa Sarawak adalah sesuatu yang amat banyak kerjanya dan rumit juga melelahkan? 😂

Beberapa hari lepas, bila Ayah Dini request masakkan Laksa Sarawak untuk family beliau, I risau sangat sebab tengah mengandung risau tak larat nak buat. Tapi disebabkan Ayah Dini baaaaaaanyak sangat tolong termasuk cuci pinggan dan perkakas dapur tadi, alhamdulillah siap dalam masa 2 jam.

Lepas pergi mengundi semalam, memang kami plan nak bermalam di rumah mertua. Malam tadi Ayah Dini spend time main ping pong dengan adik beradik lelaki dia, dengan Abah Mertua saya sekali. Gittew. Diorang main kat Ampang, depan Aeon Big Ampang tu ada pusat sukan. Boleh book meja ping pong and main untuk 2 jam.

So, pagi tadi lepas Subuh kami pun start masak-masak. Pukul 8.15am dah ready alhamdulillah. Maka breakfast Laksa Sarawak lah kami semua pagi tadi. Alhamdulillah adik ipar kata sedap kena dengan tekak 🩷 Before ni pernah masakkan, memang diorang suka. Cuma saya dah lama tak masak, jadi lupa pulak.

Nak masak kuah dia memanglah nampak senang bila baca instruction belakang packaging rencah dia tu. TAPI nak dapat kuah yang sedap dan kaw tu requires extra effort tauuuu! Saya pernah share tips dia. Boleh baca SINI


Condiments dia banyak. Isi ayam yang dicarik, isi udang, hirisan telur dadar, daun ketumbar, limau kasturi, taugeh celur, fish cake celur. So ambik masa nak siapkan. Kalau saya buat sorang, mau mabuk balik dibuatnya 🤰🤣 Belum tengok aftermath dia kat sinki. Taubat nasuha jadinya. Ada yg pernah suggest berniaga Laksa Sarawak, memang tidak ya rakan-rakan. Saya angkat bendera putih tanda give up.

Saya masak pun demi Ayah Dini je selalunya 😂😂😂 Sebab dia memang suka and gemar Laksa Sarawak ni. Since dah pandai buat kuah laksa sendiri yg sedap, jarang dah order kalau makan kat Dayang Sarawak tu. Mee Kolok je kita fail. Entahlah tak menjadik. Maleh aku. 

Btw, esok Selangor cuti sempena PH-BN berjaya memenangi majoriti kerusi. Kat tempat saya mengundi (N23 Dusun Tua) wakil rakyat bendera merah, tempat saya tinggal (N26 Sungai Ramal) bendera biru. Saya mendoakan kedua-dua wakil rakyat yang terpilih akan menjalankan tanggungjawab dengan baik 🤲 Semoga menjadi wakil rakyat yang amanah, berintegriti dan yang betul-betul ikhlas mahu membantu dan mewakili kami rakyat marhaen ini 🩷🇲🇾

Selangor je lah cuti, Ayah Dini tak cuti wahahaha. Putrajaya kena kerjalah.

2 comments:

  1. sy tag sis utk giveaway ya ~
    https://www.siinurul.com/2023/08/birthday-giveaway-farhanajafricom-2023.html

    ReplyDelete
  2. saya belum pernah makan laksa sarawak apatah lagi nak masak...nampak laksa sarawak fiqa ni teringin pula nak rasa

    ReplyDelete

Thanks for reading